C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Recherche dans une partie de l'article 
 Résultat de la recherche de Hist. Lille T., t.1 
1
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AHÉRITER     
-

Empl. abs. : ...lui avons donney et donnons auctoriteit et pooir espécial de donner pooir et commandement par ses lettres à tous nos baillius de Flandres ou à celuy à qui il appartenra de prendre et rechevoir werp et deshiretances de toutes menières de terre ou de biens, que on tient de nous en fief et en hommage, et pour adhireter en bien et à loy, as us et coustumes de no paiis (Hist. Lille T., t.1, 1330, 41).

2
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ALOI     
MONN. "Titre légal de la monnaie d'or et d'argent" : ...comme Alaïs, femme fuit Estiene Perre (...) soit ahue prise et restee pour aucune somme d'argent (...) acourdéz est que en soit absoulte (...) comme la dite monoie fuit de esloy suffisant (Echevin. Dijon L., 1342, 13). ...ils avoient usé et mis en fait de change et en autres manieres par marchandise, de monnoie d'autre coing et aloy que de celle de Guienne, taillée et marquée du coing du dit prince, et que celle monnoie estoit false et contrefaite (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 255). ...la somme de quatre cens mil escuz d'or vielz, de LXIIII au marc de Troies, huit onces pour marc et d'aloy à XXIIII karaz, un quart de karat de remède, ou d'autre monnoie d'or coursable à la valeur. (Hist. Lille T., t.1, 1435, 96).
3
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BAIL1          BAIL2     
A. -

"Action de céder un bien à titre gratuit ou onéreux" : Nous, Roy de France, desirantz à accomplir le dit article en tant come à nous appartient, volons et ottroions qe le dit contée et les chasteux, villes, forteresses desus noméz soient et demurront en autieles libertées et franchises, come ils estoient avant le bail, transporte et delaissements desus ditz (Hist. dr. munic. E., t.2, 1360, 286). A Audry Despernon, changeur et bourgois de Paris, la somme de IIc f. en laquelle MdS estoit tenus à lui pour la vente, bail et délivrance de XXm de vaisselle (Comptes Lille L., t.1, 1412, 57). Et lequel transport et bail [de villes] se fera, comme dict est, par le Roy, au rachapt de la somme de quatre cens mil escuz d'or vielz, de LXIIII au marc de Troies, huit onces pour marc et d'aloy à XXIIII karaz, un quart de karat de remède, ou d'autre monnoie d'or coursable à la valeur. (Hist. Lille T., t.1, 1435, 96).

4
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BAILLI     
-

Souverain-bailli. "Officier étant à la tête de tous les baillis dont il contrôle les activités de justice et de police" : ...se il y avoit gens d'armes sur le païs, capitaines d'arbalétriers ou autres, qui feissent griefz dommages aux subgez du seigneur, les diz conseilliers manderoient le souverain-bailli de Flandres (Hist. Lille T., t.1, 1386, 79).

5
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CASSER     
2.

Au fig. "Annuler" : ...la sentence doit estre cassée. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 108). ...ledit évesque ou ses vicaires (...) cassoient, révoquoient, irritoient et adnulloient les sentences, fulminacions et procès autresfoiz faiz et publiés par le d. évesque (Ch. VI, D., t.1, 1418, 401). ...nous n'entendons point que les dittes lettres d'assignacion, données de nostre dit feu seigeur et père, en soient pour ce aucunement cassées ou innovées, mais les voulons et déclairons, se mestier est, tousjours demouréz en leur force, vigueur et virtu (Hist. Lille T., t.1, 1418, 91). ...depuis le receveur, à la requeste desdiz de Bruges et de feu Berthelemi Betin qui disoient ladicte lettre avoir perdue, a baillié sa seconde lettre pareille à ceste en somme, langaige et date, par laquelle ou cas que la premiere feust trouvee il l'a cassee et adnullee (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 439). ...[Hamelin] ala par pluseurs foiz devers ledit Trois Solz lui demander ledit roule pour le casser et adnuller, afin que plus ne feust executé ne monstré. (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1432, 191). ...qu'ilz en escripvent pour ledict prothonotaire à nostredict Saint Pere, en lui priant qu'il casse et revoque la provision qu'il en pourroit avoir faicte à autre personne que audict prothonotaire. (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1490, 125).

6
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHAPELLENIE     
"Bénéfice, dignité attachés à une chapelle" (synon. chapellerie) : ...Bons de Singny, chevalier, jadiz fondast en son vivant, en l'église Saincte Croiz de Loudun une chapellenie, la quelle il doa de cent soulz de annuel et perpetuel rente, la quelle n'est encores amortie (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 369). ...Perronnelle d'Oreilly, dame de la Grisse, disant que elle a fondé ou entent à fonder deux chappellenies perpetuelles (Doc. Poitou G., t.2, 1341, 183). ...lequelle capellenie lidis mesires Loys, nos chiers freres dessus dis, assena et dowa especialment et generalment sour tous ses aqués et appartenanches (Trés. Reth. S.L., t.2, 1346, 70). ...en l'église de Montereau en laquelle fut premièrement enterré le corps dudit feu monseigneur le duc Jehan, sera fondée une chapelle et chapellenie perpétuelle d'une messe basse de Requiem, chacun jour, perpétuellement, laquelle sera rentée et douée convenablement de rentes admorties (Hist. Lille T., t.1, 1435, 94).
7
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHATEL     
-

Au plur. : ...li dis sire Gilles ne pooit ne ne devoit pander ne acquerre le rente hiritaule sour les catels et hostieus de le foulonnerie, pour che especialment que li dit catel et hostilles estoient par certain estatut de le halle oblegiet au dit maistre (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.4, 1301-1350, 71). Et se li dit forain ainsi bani ou justicié avoient aucuns meubles ou catelx, quel que part qu'il fussent, ou avoient aucuns heritages qui meussent de fief, il seroient du tout en tout commis et confisquié à nous et n'y pourroient li hoir naturel ou successeurs riens demander ne reclamer (Hist. dr. munic. E., t.1, 1335, 325). ...nul homme sers de condicion de main morte ne puet obtenir ne demourer en garde contre son seigneur ; et, se garde est donnée à ceulx, se leur seigneur s'en plaint, il en seront du tout ostéz, car telx personnes ne sont que propres chatelx au seigneur et les seigneurs et leurs chatelx sont en garde du souverain. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 171). ...nos améz et féaulx conseilliers, le doyen de Saint Donaes de Bruges et messire Henry d'Espierre, que nous avons commiz et commettons à ce, se transporteront en la dicte maison et feront partir les saisineurs et les diz biens et cateulx délivreront ausdiz exécuteurs pour l'accomplissement dudit testament ou derraine voulenté. (Hist. Lille T., t.1, 1392, 84). Se celuy qui est condempné de larechin est marié, la moittié de tous ses biens meubles, hiritaiges et catheulx, seront acquis et conficqués de ce meme fait au seigneur (Hist. dr. munic. E., t.1, 1469, 250).

8
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHÂTELLENIE     
"Circonscription (à la fois administrative et judiciaire) sous laquelle se trouvent réparties d'autres unités" (synon. chastellerie) : ...et que l'amende contre yaulz jugié soit et appartiengne à nous, selonc et par la maniere que anchiennement en a esté usé et au devant que la dicte chastellenie venist ou fust mise au demaine de nostre dit conté (Hist. dr. munic. E., t.1, 1362, 369). Savoir faisons que nous, confians à plain du sens, loyauté et diligence de nostre amé et féal chevalier et conseiller messire Pierre de le Zippe, nous ycellui avons fait, ordenné et establi, et par ces présentes faisons, ordonnons et establissons gouverneur de noz villes et chastellenies de Lille, de Douay et d'Orchies (Hist. Lille T., t.1, 1390, 47). À Grard Lanssel, qui ledit jour se parti de ladicte ville de Lille pour porter jour et nuit lettres closes de par mondit seigneur à pluiseurs chevaliers et escuiers et aultres des chastellenies dudit lieu de Lille, Douay et Orchies (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 452).
9
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHEVALIER     
A. -

[Titre de dignité milit. et de noblesse] "Homme d'armes devenu chevalier par l'adoubement" : Monseigneur Jehan d'Ellencourt, chevalier, sur le service que 7 homme d'armes doivent faire en ceste presente armee (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 49). Savoir faisons que nous, confians à plain du sens, loyauté et diligence de nostre amé et féal chevalier et conseiller messire Pierre de le Zippe, nous ycellui avons fait, ordenné et establi, et par ces présentes faisons, ordonnons et establissons gouverneur de noz villes et chastellenies de Lille, de Douay et d'Orchies (Hist. Lille T., t.1, 1390, 47). De messire François de Haveskerke, chevalier, bailli de Gand, sur ce qu'il puet et pourra devoir à monseigneur à cause des explois de son office (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 464). ...messire Robinet de Mailly, chevalier, conseillier et chambellan de mondit seigneur et executeur du testament de feu messire Charles Boutery, jadiz chevalier et chambellan de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 9).

10
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CLERC     
-

[P. oppos. à notaire laïc] Clerc-notaire. "Notaire ecclésiastique" : ...maistre Jehan de Pacy, clerc-notaire de monseigneur le Roy (Hist. Lille T., t.1, 1405, 85).

11
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COEUR     
-

Loc. Avoir à coeur qqc. "S'appliquer à qqc. avec ardeur" : ...aiens mout à cuer et vueillans pourveoir diligenment que aus religieus et aus eglises de nostre royaume, à leur famille et à leurs biens soit pourveu de seurté de sauve protection. (Doc. Poitou G., t.1, 1333, 431). ...nous voulons savoir quelle diligence en sera par vous faitte, attendu la matière qui est grande, laquelle nous avons bien à cuer et voulons que par justice elle preigne fin ; telement que ce soit exemple à autres qui voudroient faire esmeutes ou rumeur en nostre ditte ville. (Hist. Lille T., t.1, 1385, 55). ...ledit Cuer avoit le fait dudit doienné fort à cuer. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 461).

12
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPOSER     
II. -

Empl. intrans. "Conclure un accord, moyennant certaines conditions" : ...pour le prouffit dudit hostel, [ils] confessèrent avoir composey ensemble en la manière qui ensuit (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1378, 182). ...et aussi, sur les déliz et excès, qui bonnement ne pourront estre attains par voie judiciaire, pourront composer au proffit du seigneur comme bon leur semblera, et toutes les composicions dessus dictes feront enregistrer et baillier au receveur général. (Hist. Lille T., t.1, 1386, 80).

13
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPOSITION     
A. -

DR. "Arrangement par lequel qqn qui a commis un acte contraire aux lois, évite la peine de son crime, moyennant une somme d'argent fixée par le juge" : ...il est ordonné que nulz des prevosts de monseigneur ne reçoivent de cy en avant dons, ou composicions par maniere de dons, des subgiéz de leurs prevostés (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 65). ...et aussi, sur les déliz et excès, qui bonnement ne pourront estre attains par voie judiciaire, pourront composer au proffit du seigneur comme bon leur semblera, et toutes les composicions dessus dictes feront enregistrer et baillier au receveur général. (Hist. Lille T., t.1, 1386, 80).

14
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CORRUPTÈLE     
"Transgression, violation" : ...s'il avoient ainsi fait ou temps passé, ce avoit esté au desceu de noz gens, et officiers dudit prévost et eschevins, et ne povoit pas estre dit usage, mesmement qu'ilz ne disoient pas estre sur ce previlégiéz par nos prédécesseurs ; et aussi n'en estoit-il riens, car usage ne se peut ou doit asseoir, si non sur chose qui est raisonable et qui deuement et loisiblement se peut faire, mais seroit par abuz et corruptele dont ilz devoient estre puniz (Hist. Lille T., t.1, 1392, 83).
15
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COURSABLE     
[D'une monnaie] "Qui a cours" : ...monnoie coursable (Trés. Reth. S.L., t.2, 1378, 257). ...la somme de 15 livres parisiz, monnoye coursable en Flandres (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 354). Et lequel transport et bail se fera, comme dict est, par le Roy, au rachapt de la somme de quatre cens mil escuz d'or vielz, de LXIIII au marc de Troies, huit onces pour marc et d'aloy à XXIIII karaz, un quart de karat de remède, ou d'autre monnoie d'or coursable à la valeur. (Hist. Lille T., t.1, 1435, 96).
16
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉFIANCE     
A. -

"Action de provoquer qqn au combat, de déclarer la guerre à qqn" : ...se il advenoit que aucuns nobles ou autres du pays procédassent par voie de fait et de deffiances, les uns contre les autres, les diz conseilliers les feroient appeller par devant eulx (Hist. Lille T., t.1, 1386, 78). À Sextre le herault, que mondit seigneur lui a donné pour avoir porté lettres closes de par Guillaume de Biere, escuier, devers le sire de Guitry, touchans les deffiances d'entre eulx, 20 frans (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 401). ...pour laquelle chose se meu entre iceulz Peyreta et Montvent, suppliant, très grant debat, tellement qu'ilz se deffièrent l'un l'autre. Pour laquelle deffiance, icellui Peyreta pourtoit continuelment à sa saincture une dague et une espée en sa main à l'encontre dudit Montvent (Doc. Poitou G., t.9, 1450, 197).

17
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉPORT     
-

Sans deport : Si procèdez diligemment sans faveur et sans déport contre touz ces malfaiteurs, par prise de corps et de biens, en mettant mangeurs en leurs maisons, se ilz ne viennent à obéissance, car chascune des parties a offendu, et ayés bon advis sur la manière de procéder. (Hist. Lille T., t.1, 1385, 56). ...en contraignant rigoureusement et sans deport tous ceulx qui tiennent ou usurpent aucune chose du dit demaine, à le rendre, restablir et restituer en noz mains (Doc. Poitou G., t.7, 1419, 355). ...en punissant vigoreusement et sans depport, ainsi qu'il appartendra par raison, tous ceulx qui l'enfraindront en quelque maniere que ce soit (Trés. Reth. L., t.3, 1421, 35). ...faites exprés commandement de par nous aux dis eschevins de Cité que, d'oresenavant, sans quelque deport ou dissimulation, ils procedent diligemment et sommierement, comme en nostre dicte ville d'Arras, à l'instruction des procès (Hist. dr. munic. E., t.1, 1473, 574).

18
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSHÉRITANCE     
"Perte de bien, de possession" : ...lui avons donney et donnons auctoriteit et pooir espécial de donner pooir et commandement par ses lettres à tous nos baillius de Flandres ou à celuy à qui il appartenra de prendre et rechevoir werp et deshiretances de toutes menières de terre ou de biens, que on tient de nous en fief et en hommage, et pour adhireter en bien et à loy, as us et coustumes de no paiis (Hist. Lille T., t.1, 1330, 41).
19
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DESSU     
Au dessu de qqn. "À son insu, sans qu'il le sache" : Et pour ce qu'elle ne s'i vouloit consentir, l'ait par plusieurs foiz batue crueusement, et ou desçeu d'elle et malgré soy, feust alez ycellui Perrinet pour celle cause, par plusieurs foiz, céléement, en la maison de ladicte Marion. (Ch. VI, D., t.2, 1388, 207). ...s'il avoient ainsi fait ou temps passé, ce avoit esté au desceu de noz gens, et officiers dudit prévost et eschevins, et ne povoit pas estre dit usage, mesmement qu'ilz ne disoient pas estre sur ce previlégiéz par nos prédécesseurs ; et aussi n'en estoit-il riens, car usage ne se peut ou doit asseoir, si non sur chose qui est raisonable et qui deuement et loisiblement se peut faire, mais seroit par abuz et corruptele dont ilz devoient estre puniz (Hist. Lille T., t.1, 1392, 83). ...ladicte forteresse avoit esté prise par traison sur ledit Pierre Glé et a son desceu (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 78).
20
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESCOUTÈTE     
Région. (Flandres) ADMIN. "Officier de justice, subordonné au bailli, qui a la garde des prisonniers et s'occupe de la juridiction civile" : Et en oultre mandons et estroittement enjoignons à noz bailliz, escoutètes, officiers et subgiez de nostre dit païs et de noz terres de Malines et d'Anvers, que à noz dictes gens de Conseil et des Comptes, en tout ce que à chascun d'eulx appartendra selon la teneur des dictes instruccions, circonstances et dépendences d'icelles, obéissent et entendent diligemment. (Hist. Lille T., t.1, 1386, 77). ...Pierre Metteneye, escouthete de Malines (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 104). Si donnons en mandement par ces mesmes presentes à tous noz bailliz, escoutettes, receveurs, grenetiers, chastellains et autres noz officiers presens et avenir, leurs lieuxtenans et à chascun d'eulx, si comme à lui appartendra, que à nostredit receveur en tous cas et en toutes choses touchans et regardans sondit office, obeissent (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 219).
21
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FIDÉLITÉ     
-

Faire les fidelités à : ...mais après son décès, mondit seigneur de Bourgoigne fera à son filz et successeur en la couronne de France les hommages, fidélitéz et services qu'il appartient ; et aussi, se mondict seigneur de Bourgoigne aloit de vie à trespas avant le Roy, ses héritiers et aians cause feront au Roy lesdiz hommages, fidélitéz et services ainsi qu'il appartiendra. (Hist. Lille T., t.1, 1435, 95).

22
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUÈDE     
"Plante dont les feuilles et les tiges sont utilisées en teinturerie pour leur matière colorante bleu foncé" : ...Jehans Parens, connestables des tainteriers, fist lever wage de Ghillain Seuwart et de Hanin Jehan, de Hemin, dit Faroul, tainteriers de wede, por paiier leur part des frais con fist en le voie de Hartaing et de Deneng, ore darrainement, ont aler assalir nuitantre en se maison le dit Jehan Parent (Drap. Valenc. E., 1363, 32). ...sur le grain, sur le wede et sur le cuir, trois mailles de la livre (Hist. Lille T., t.2, 1388, 433). Sur les dites places qui jadiz furent du Franc, appelées les cueres, aura deux tainturiers et non plus, dont l'un taindra de rouge et de toutes couleurs que l'on puet taindre de garance et de waude, et l'autre taindra de bleu qui se fait de waide, et ne pourra allouer en une sepmaine que une cuvée de waide de quatre barilz de Lens ou de Lille (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1400, 20). ...les prouffis et revenus qui ysteroient de ses droits, qu'il avoit et prenoit chascun an en la ditte ville, ès tonlieux et afforages cy-après déclairés, c'est assavoir sur le tonlieu du wède, sur le tonlieu du blé, sur le tonlieu du détail, sur le tonlieu des toilles (Hist. Lille T., t.1, 1418, 89). Sur charge de garence et de voyde doze deniers (Cartul. Laval B., t.3, 1443, 117). De Laurens Herbelot, compaignon Guillaume le Parmentier, de Rouen, pour guesdes mesnés par la riviere d'Oyse à Rouen, le 24e aoust 1459 20 s. p. (Comptes Paris M., t.2, 1458-1460, 149). ...des marchandises appartenans au fait de drapperie, comme voyde, garence, alun, laynes, chardons, escardes, gresse de saing (Roi René vie L., 1461, 293). ...leur octroier que d'oresenavant nuls ne puissent vendre ne achepter waiddes conréz n'en tourtel à deux lieues à le ronde de la ditte ville de Lens que premierement ils n'ayent tenus estappe au marchiet d'icelle ville par trois jours (Hist. dr. munic. E., t.3, 1478, 124). ...ung nommé Bastondu avoit prins sur mer es dunetz prés Sendvitz, en la franchise de nostre cousin le roy d'Angleterre, certaines guedes et autres marchandises (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 202).
23
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERP     
"Cession d'un bien par l'aliénateur pour en investir l'acquéreur ; redevance due au seigneur pour cet acte" : ...lui avons donney et donnons auctoriteit et pooir espécial de donner pooir et commandement par ses lettres à tous nos baillius de Flandres ou à celuy à qui il appartenra de prendre et rechevoir werp et deshiretances de toutes manières de terre ou de biens, que on tient de nous en fief et en hommage, et pour adhireter en bien et à loy (Hist. Lille T., t.1, 1330, 41).
24
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INNOVER     
-

[Dans un écrit officiel] : ...si doit [le duc] gouverner ses hommes par les droiz et coustumes du païs, sanz riens innover. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 84). ...nous n'entendons point que les dittes lettres d'assignacion, données de nostre dit feu seigeur et père, en soient pour ce aucunement cassées ou innovées, mais les voulons et déclairons, se mestier est, tousjours demouréz en leur force, vigueur et virtu (Hist. Lille T., t.1, 1418, 91). ...affin que nos dits subgetz de Franchise soient moins fatiguéz et travailléz, et aussi que les loix et coustumes de nostre dit païs de Normandie et chartre aux Normans ne soient altérées, interrompues, injuriées ou innovées en quelque maniere que ce soit. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 485). ...nonobstant lequel, et combien que contre ni au prejudice d'iceluy ni de la souveraineté à nous appartenante sur ledit comté et peuple d'iceluy, aucune chose ne deust avoir esté faite, attentée ou innovée par ledict duc Maximilian ni autres (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 253).

25
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LETTRE     
.

Lettre d'assignation : ...nous n'entendons point que les dittes lettres d'assignacion, données de nostre dit feu seigeur et père, en soient pour ce aucunement cassées ou innovées, mais les voulons et déclairons, se mestier est, tousjours demouréz en leur force, vigueur et virtu (Hist. Lille T., t.1, 1418, 91).

26
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MAÎTRE1          MAÎTRE2     
-

Maistre des comptes : ...maistres Jehan de Pacy, David Bousse, Dreue Suquet, maistres des comptes des officiers de Flandres et d'Artois et de la terre de Malines. (Hist. Lille T., t.1, 1405, 85). À maistre Jehan de Lanstais, conseillier et maistre des comptes de mondit seigneur à Lille, la somme de cinq cens frans monnoye du roy nostre sire, laquele il a à mondit seigneur, par son commandement et requeste, prestee et bailliee comptant en sa main, et de laquele somme, que icellui seigneur a convertie et distribuee à son plaisir, il ne veult autre declaracion estre faicte en ses lettres de mandement patent sur ce faictes (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 274). ...maistre Jehan Bonnost, conseillier et maistre des comptes de mondit seigneur à Dijon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 647).

27
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MANGEUR     
"Homme que la justice envoie demeurer dans les maisons de personnes condamnées pour y vivre aux frais de ces derniers le temps imposé par la peine" : ...pour iceli fait, nostre amé et feal capitaine deputé de par nous ès parties de Poitou, ait fait emprisonner le dit Estienne et mettre tous les biens des diz mariez à nostre main et certains mengeurs en yceulx, combien que il en fussent et soient du tout ignorant et sans coulpe de la dite vente, jà soit ce que le dit Estienne fust de leur famille et demourant en leur hostel (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 7). Si procèdez diligemment sans faveur et sans déport contre touz ces malfaiteurs, par prise de corps et de biens, en mettant mangeurs en leurs maisons, se ilz ne viennent à obéissance, car chascune des parties a offendu, et ayés bon advis sur la manière de procéder. (Hist. Lille T., t.1, 1385, 56).
28
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NOBLESSE     
B. -

"Privilèges attachés à un fief" : ...les quelles terres, ensamble leurs appartenances, c'est assavoir maisons, terres, vignes, prez, bois et saussois, estans, rivieres et autres heritaiges, cens et censives et autres rentes, justices et autres nobleices (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 379). ...venant ou appartenant à nous, tant pour cause de naiscent comme pour cause d'acquest, ou par eschange, avec ce toutes noblesses ou droiturez de fiefs ou d'arrierefiefs, jurisdictions, obventions, proffis, emolumens, cens et rentes reelles ou personelles (Trés. Reth. S.L., t.2, 1371, 195). ...il est bien besoing et grant nécessité pour le sauvement de nostre demaine et la conservacion de noz noblesses, drois et seigneuries de prendre diligenment garde aux dittes chartres et lettres, de mettre en nostre trésor celles qui y appartendront estre mises et de les visiter soigneusement (Hist. Lille T., t.1, 1407, 87).

29
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NOTAIRE     
-

Clerc-notaire : ...maistre Jehan de Pacy, clerc-notaire de monseigneur le Roy (Hist. Lille T., t.1, 1405, 85).

30
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PATRONAGE     
-

[P. ell. de droit] : ...le dit évesque estoit tenuz à respondre et procéder en noz assises pour cause dudit patronage par la coustume de Normandie (Cartul. Laval B., t.2, 1335, 199). ...les chasteaulx, villes, chastellenies et prévostéz forainnes de Péronne, Montdidier et Roye, avec toutes leurs appartenances et appendances quelzconques, tant en demaines, justices, juridicions, fiefz, [a]rièrefiéz, patronages d'églises, collacions de bénéfices, comme autres droiz, prouffiz et émolumens quelzconques (Hist. Lille T., t.1, 1435, 95). Bail ne peut vendre son droit de bail ; mais il peut bien vendre ou bailler à ferme les fruiz, revenus et emolumens d'icelui ; et tant patronnaiges que autres choses, lesquelz patronnaiges de raison ne se pevent transporter (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 169).

31
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PETIT     
II. -

Subst. masc. Petit de. "Petite quantité de" : ...nous aviens un petit de mal en noz piéz dont aucun veullent dire que c'est la maladie des riches gens et nous disons que c'est de paine et de travail que nous avons euz. (Hist. Lille T., t.1, 1380, 67). ...mon vouloir est, si plaist audit seigneur Roy, que le petit de biens que Dieu et luy m'ont donnez et prestez soient pour ce faire employez (Roi René vie L., 1482, 396).

32
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PORT1          PORT2     
.

À port d'armes. "Avec des armes" : ...les déliz ont esté perpétrez par grant assemblée de gens et à port d'armes (Hist. Lille T., t.1, 1385, 56).

33
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RECEVEUR     
"Officier dont la fonction est de recevoir le paiement des deniers qui doivent être versés" : Nous, Loys, etc., faisons savoir à tous que nous avons mis et establi, mettons et establissons nostre bien amé vallet et escuier, Ghillebert de Wanes, à estre nostre rewaert, recheveur et bailli de la Leuwe, de le Gorghe et de toutes les appendances (Hist. Lille T., t.1, 1350, 46). ...et aussi avoit fait [Jacques Cuer] en nostre dit païs de Languedoc et sur nosdiz subgiez plusieurs concussions grandes et énormes exaccions, les unes par forme de dons et d'intérestz, les autres soubz umbre de pertes de finances tant sur nostredit païs de Languedoc en général comme sur noz receveurs particuliers dudit païs, et autres exaccions que l'on nomme vulgairement espices (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 11). ...qu'elle ait et prengne tous les prouffiz, revenues et emolumens du dit conté d'Artois, telz qu'elle les auroit et prenderoit, s'elle nous en avoit fait les droix et devoirs, et ce par les mains des recepveurs que y avons commis et commetrons, par descharge de nostre tresor et en ensuivant l'ordre de noz finances. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1477, 425).
34
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REGARD     
a)

"Gouverneur nommé à titre temporaire pour remplacer le comte en cas d'absence" : Nous Loys, cuens de Flandres, de Nevers et de Rethest, (...) nous, en lieu de nous et pour nous, avons mis et establi, metons et establissons noble homme monsigneur Philippe d'Axeles, nostre féal et amey chevalier et cousin et le avons fait et faisons reward, gouverneur et no lieutenant de toute nostre conteit de Flandres et dou resort (Hist. Lille T., t.1, 1330, 41).

35
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RELEVÉE     
-

De relevee. "L'après-midi" : ...seront tenuz les diz conseilliers d'estre ensemble chascun jour, du matin jusques à disner et aussi de relevée pour vacquer continuelment aux besongnes qui occurront. (Hist. Lille T., t.1, 1386, 79). ...il se feust parti d'ilec et alé en l'estable de ses chevaulx et iceulx prins pour aler labourer aux champs de relevée (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1426, 396).

36
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REMANANT     
B. -

[À propos de pers.] Le remanant du pays de. "Les autres habitants du pays de ; le reste des habitants de" : ...vos bonnes gens et subgis de vostre terre en Flandres, qui moult sont dolant, couroucié et desconforté de vostre empeschement, qui leur est dur et grief à porter si longuement, et aussi est il à tout le remanant du païs de Flandrez, qui tous vous désirent moult à voir en dit païs. (Hist. Lille T., t.1, 1373, 66).

37
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RENENGHE     
Région. (Flandres) "Reddition et contrôle des comptes des revenus domaniaux (qui se font à la Chambre des Comptes de Lille)" : ...se, ès comptes ordinaires des bailliz de mon dit seigneur ou des Renenghes, chiet aucun débat ou difficulté, les diz conseilliers, appellez avecques eulx telz que bon leur semblera, en ordonneront selon raison (Hist. Lille T., t.1, 1386, 78). De Rogier Hellin, receveur des briefs de la Chambre, pour son rest de la Renenghe mil quatre cens et dix sept, 414 livres 17 sols 11 deniers obole ; ilz sont portez sur son rest des grans briefs (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 22). De Loys Le Faulconnier, auquel François de Le Hofstede, dit Le Cupre, jadiz receveur general de Flandres, consenti à faire un molin à eaue à Courtray ou lieu d'un qui jadiz y souloit estre gisant en dehors du pont du viez chastel dudit lieu, et doit par les condicions dudit marchié, declairees en la Renenghe mil CCC IIIIXX dix neuf, avoir le vivier qui est empres le pont dudit chastel et la place où siet ledit molin, tout pour 14 livres parisis (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 43). À pluseurs personnes, la somme de 183 livres 3 solz parisiz vieze monnoye de Flandres, que le receveur, par ordonnance de messeigneurs des comptes de mondit seigneur à Lille, leur a paiee, bailliee et delivree pour les despens des deux disners fais de par monseigneur en sa ville de Lille (...) à cause de la Renenghe ylec tenue oudit an en la maniere acoustumee (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 701).
38
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RENTER     
Empl. trans. "Pourvoir d'une rente" : ...en l'église de Montereau en laquelle fut premièrement enterré le corps dudit feu monseigneur le duc Jehan, sera fondée une chapelle et chapellenie perpétuelle d'une messe basse de Requiem, chacun jour, perpétuellement, laquelle sera rentée et douée convenablement de rentes admorties (Hist. Lille T., t.1, 1435, 94).
39
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RUMEUR     
"Mouvement de révolte, sédition" : ...nous voulons savoir quelle diligence en sera par vous faitte, attendu la matière qui est grande, laquelle nous avons bien à cuer et voulons que par justice elle preigne fin ; telement que ce soit exemple à autres qui voudroient faire esmeutes ou rumeur en nostre ditte ville. (Hist. Lille T., t.1, 1385, 55).
40
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SAISINEUR     
DR. "Gardien des biens saisis par la justice" : ...[Guillaume Blondel] avoit appellé en par ban en la dicte ville d'Arraz, fait inventoire de leurs biens et yceulx mis en la main du Roy, et y establi saisineurs sanz appeller le dit bailli ou son lieutenant et les diz eschevins, et contre la volenté d'iceulx et eulx contre disans (Hist. dr. munic. E., t.1, 1354, 344). ...nos améz et féaulx conseilliers, le doyen de Saint Donaes de Bruges et messire Henry d'Espierre, que nous avons commiz et commettons à ce, se transporteront en la dicte maison et feront partir les saisineurs et les diz biens et cateulx délivreront ausdiz exécuteurs pour l'accomplissement dudit testament ou derraine voulenté. (Hist. Lille T., t.1, 1392, 84).
41
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SAUVEMENT1          SAUVEMENT2     
A. -

"Fait de garder dans un état prospère, heureux (un pays)" : ...il est bien besoing et grant nécessité pour le sauvement de nostre demaine et la conservacion de noz noblesses, drois et seigneuries de prendre diligenment garde aux dittes chartres et lettres, de mettre en nostre trésor celles qui y appartendront estre mises et de les visiter soigneusement (Hist. Lille T., t.1, 1407, 87).

42
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SOUVERAIN     
2.

[D'une pers.] "Qui détient et exerce l'autorité suprême" : ...se il y avoit gens d'armes sur le païs, capitaines d'arbalétriers ou autres, qui feissent griefz dommages aux subgez du seigneur, les diz conseilliers manderoient le souverain-bailli de Flandres (Hist. Lille T., t.1, 1386, 79). ...monseigneur de Steenhuse, chevalier, souverain bailly de Flandres (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 104).

43
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TONLIEU     
REDEV. "Redevance payée par les marchands pour avoir le droit d'exposer leurs marchandises sur les marchés et les foires" : Et se chil qui coellent les tonlieus avoient aucun ostacle ou empeckement, que vous leur aidores (Hist. dr. munic. E., t.1, c.1325-1350, 337). Nous eussienz fait convenir par devant nous Jehan Le Voueit, de Maisieres, pour finer à nous de certains acqués qu'il affait puis quarente ans à Maisieres ens fiés le conté de Retest, en menues et petites parties prises en tonniu de Maisieres (Trés. Reth. S.L., t.2, 1331, 11). ...le quart des tonnieux de Maisieres, excepté une foire, et vaut par an environ dix livres de terre. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1348, 101). De Gherard Claus et ses compaignons, fermiers du tonlieu de Tenremonde, les deux molins à vent estans en ladicte ville, que l'en souloit baillier à ferme avec ledit tonlieu, reservez à monseigneur, lesquelx sont bailliés en la partie ensuivant cy apres avec les autres molins de monseigneur audit lieu, lequel tonlieu lesdiz fermiers ont prins à ferme trois ans commençans à la Saint Jehan CCCC et quatorze, le premier an par dessus 225 livres parisiz pour les palmees pour 1425 livres (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 27). ...les prouffis et revenus qui ysteroient de ses droits, qu'il avoit et prenoit chascun an en la ditte ville, ès tonlieux et afforages cy-après déclairés, c'est assavoir sur le tonlieu du wède, sur le tonlieu du blé, sur le tonlieu du détail, sur le tonlieu des toilles (Hist. Lille T., t.1, 1418, 89).
44
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     VALET1          VALET2     
-

En partic. "Jeune homme placé, pour sa formation, en service auprès d'un seigneur" : Nous, Loys, etc., faisons savoir à tous que nous avons mis et establi, mettons et establissons nostre bien amé vallet et escuier, Ghillebert de Wanes, à estre nostre rewaert, recheveur et bailli de la Leuwe, de le Gorghe et de toutes les appendances (Hist. Lille T., t.1, 1350, 46).

44 réponses à la demande
Fermer la fenêtre